Monday, March 22, 2010

leka kah kita?

byk bnde main2 dlm pikiran. pasal klinik, pasal hidup. haha. eh, tergelak la pulak.. LOL

ntah la. ade bnde yg pening kepala sikit, and if bole nak tye pendapat.

salah ke if org baik kawan ngan org jahat?
kalau org baik bg nasihat kat org jahat tu, tp tak insaf2 jugak, kite takleh nak teruskn relationship tu ke?

ok, maybe org2 ni tak insaf, tapi selagi org2 baik ni mendampingi mereka, tak ke nasihat akan terus diberikan, and kalau tak 100% pon, sekurang-kurangnye ade la beberape % dpt derg ubah..?

tak ke gitu?

pelik persepsi org bile org bertudung takleh kawan ngan budak tak pakai tudung, sebab kononnye member kite tu bole melalaikan gadis bertudung.

mcm aku, ramai je member2 tak pakai tudung. jahat ke derg? TAK. one of my closest friend, time jadi roomate ngan die, asal azan subuh, die laaaa yg kejutkn aku. sb die, aku berjaye pegi surau utk solat suboh. walaupon die tak join bersame walaupon da diajak, tapi adakah die memberi impak yg negatif kat hidup aku? tak kannn?

so bile ade dinner, lepak2.. bile bergamba, sure la ade yg dress pelbagai jenis. mmg la, sebagai kawan, kite tanak member kite pakai2 camtu. tp kite sekadar bole menasihati. mmg la tak sume nasihat kite menjadi. ade faktor2 lain yg mendorong jugak. but if dari 10 nasihat, 3 nasihat tu berjaye (cthnye bab2 solat) bukan ke itu lebih baik dr putus kawan..?

so kalau aku yg tutop2 ni bergamba ngan member2 aku yg len, aku da dianggap "jauh dari landasan yg benar"..? atau "sedih tgk zeety terus hanyut cmtu"...
*bnde ni lakonan balik je... name 'zeety' harus ditukar bg mengelak daripada mengetahui nama sebenar mangsa :P*

betul ke mentaliti mereka ini? hanyut ke aku kalau kawan dgn mereka yg baik dari segi hati budi dan akhlak walaupon luaran mereka, bg sesetengah pihak tidak.?

aku bersyukur tak penah terjoin dlm situasi camni. kite berhak kawan ngan sesape kite nak, asalkn kite tau sape kite and limit kita. apa yg baik kite ikot, yang tak, jgn laaa. takkan tu pon takleh pikir?

nasib baik coursemates(cthnye) tak penah nak menilai luaran... bertudung labuh, tudung 'kecik', tak pakai tudung, sume pon rilek je masuk geng. bile da mcm ni, bkn ke senang operasi berdakwah?

ntah laaaa. sedar la. tak semestinye bile kite bertutup litup, jaminan akhirat tu indah. kalau kite sedar iman kite xtra sikit dr org lain, bkn ke patut kite cube utk mengubah diri sendiri dan org sekeliling kite..? percaye laaa, kite ni bknnye baik sgt. ade je bnde yg kite wat tak btol. oh, so kite da berubah jadi baik, so kite kutuk2 la org yg masih 'hanyut'? sedangkn dulu kite pon cmtu..? bkn ke kite lebih memahami maka kite la org yg paling sesuai utk mengubah org2 yg masih 'hanyut'? haaaaaaaa. benci! benci!

tlg la korg, clear things up utk aku niii. serabut jiwa and otak~

9 comments:

Unknown said...

tidak :)
At least ur conscience is clear :)

ZeetyAzizi said...

haha. kan?? hihi. post kali ni lebih spiritual sket. (konon..) but stil it is applicable to all :P

LukemanHakim said...

like! setuju..n suke post cmni...hahaha..

wnhazirah said...

salam, zeety..
x salah kawan dgn diorg..kiter ambil peluang berkawan dgn mereka utk mengajak mereka ke arah kebaikan..Allah nak bagi pahala free je kt kiter tu, dgn mengajak mereka ke jalan yg lurus..jgn putus asa, memberi nasihat kpd mereka..Allah melihat kpd usaha kiter bukannya hasil sgt...tapi, jangan pulak kiter yg terpengaruh dgn mereka..kiter sepatutnye membimbing mereka ke jln yg diredhai..insyaallah..
huhu, ni pendapat kiter je..peringatn utk diri kiter juge yg selalu leka..huhu
wslm..

ZeetyAzizi said...

luke :: thanks

hazirah :: tu laa. mmg. tapi bengang sangat bile ade certain ppl pk mcm tu. bcoz nobody is perfect. kalau kite ada lebih, kite kongsi. tapi tu laaa. nvm. they can say wutever they want to say. friends stay together no matter wat. same2 tlg and nasihat each other out :)

Unknown said...

opps..aku laa yg pki dress bukak2 tuh kan..hahaha:P

ZeetyAzizi said...

nanie :: haha. ekceli, specifically time tules ni, bkn ko laaa. but generally ye. hahaha. tapi lebih 'kena' kat ko ialah bab solat tu. thanks :)
adeh. ttbe teringat aku kena 'tembak' ngan ko time bg salam. LOL :P hehe sayang ko! :P

Unknown said...

eh ye ke?? bukan ke k fifie yg slalu kejot ko?? hahaha..aku pun lupa daa..hihi..ko x tegur pun aku tau silap aku..:P..ppl need time to change..Insyallah, the time will come soon.......syg ko gak! :)

Unknown said...

eh ye ke?? bukan ke k fifie yg slalu kejot ko?? hahaha..aku pun lupa daa..hihi..ko x tegur pun aku tau silap aku..:P..ppl need time to change..Insyallah, the time will come soon.......syg ko gak! :)